| ♥ Aku Muslim Sederhana ♥ |
MY WORD BERITA IKUT SAYA Dashboard



Susah Payah Itu Manis
Friday, January 31 • 6:07 PM • 0 bangga menjadi muslim ♥

lokasi : tepi tingkap.


Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful. 

Salam to all readers. lama rasenye tak menjenguk blog.alhamdulillah hari ni diberi kesempatan menjenguknya selepas DUA TAHUN! 

korang pernah rase susah teramat? mesti lah pernah kan. siap merungut. siap mengeluarkan kate2 yang xsepatutnya. molekkah begitu kalau kata-kata itu dikeluarkan oleh seorang insan bernama MUSLIMAH? erkk?? muslimah tu ape? tepuk dada, tnya iman dan diri, adakah anda muslimah solehah yang menginginkan syurga? jika belum, ayuh kita bersama ke arahnya. ^^

" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. " [Al-Baqarah : 286 ]

ya, Allah said, Allah tak akan membebankan hambaNya di luar kemampuan kita. setiap apa yang Allah turunkan dugaan atau segala ujian itu, bermaksud kita mampu untuk menghadapinya kan. cuma, bagaimana kita menguruskan, mengelolakan segala ujian itu. 


and 

Allah said,

" Hai orang-orang yang beriman, berSABARlah kalian dan kuatkanlah keSABARan kalian dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri kalian) dan bertakwalah kepada Allah supaya kalian beruntung. " [Al-Imran : 200]

sesungguhnya Allah sayang akan orang-orang yang sabar. sejahteralah ke atas orang yang sabar.

setiap hari, kita akan diuji dengan sabar. betul tak betul ?? contoh paling senang. tengah driving maki hamun orang. putus cinta pun maki hamun. erkk?? kumbang bukan seekor dik, bunga bukan sekuntum bang. ni mu maki hamun, dpt dapat apa? istighfar banyak2. mamak lmbat anta roti canai pun marah. " Hoi mamak, aku dah order lame dah ni. : saba dik saba. 

dan aku.
selaku CIKGU.
setiap hari berdepan dengan kesabaran.

1. pelajar yang slow learner
2. pelajar yang kurang ajar @ tak hormat cikgu
3. pelajar lebih tinggi @ besar dari cikgu. almaklumlah tuan tanah ni comel.
4. pelajar tnjuk hebat dari cikgu
5. semua lah

TAPI,

bila sifat sabar ini dipupuk, campaklah ke sekolah mane pun, banyak india, banyak cina, sikit kaum Melayu, berlainan agama. insyaALLAH kerja mengajar dan mendidik itu sangat mudah.  

ada banyak lagi situasi yang memerlukan kesabaran. pendek kata, bersyukurlah sebelum Allah tarik segala nikmat atas ketidaksabaran kita. 

syukur. alhamdulillah, Malaysia masih aman dan jauh dari segala perang. cuba bayangkan kita di bumi Palestin, Syria sana. adakah kita mampu bersabar dgn keadaan yang hiruk-pikuk seperti di sana?


nasib seekor kucing yang terkena serpihan bom mortat, kucing ini sgt tabah mencari makanan di dalam situasi peperangan di Syria. adakah kita akan bertindak seperti kucing ini??

Aku menangis tengok gambar ni. :'(


kesungguhan, kesabaran, dan ketabahan seekor kucing meredah banjir di pantai timur hujung tahun lepas. menangis lagi aku. :'(

terlebih emo pulak. maaf. barangkali peminat,pencinta kucing tegar.

jadi, kesabaran itu sentiasa diuji 24jam.7hari seminggu.365 hari setahun.sepanjang hayat.dan syaitan tak pernah henti untuk menghasut.

sekian tinta dari,
akumuslimsederhana.
jazakallahukhairan.





cuma gadis biasa.tiada apa-apa yang istimewa padanya.dengan menulis membuatkannya bahagia !


FUTURE

 budak hitam skodeng
my words

sweets 24
servant of Allah
architect of myself
nurse of muslimah
jenazah-to-be
mua'limah

jejak

  
kenangan lalu

Archive